Anita Krmek arhitektica je i suvlasnica zagrebačkog ateljea Salon33, ali i autorica slikarskih djela u kojima prikazuje ono što se riječima često ne da objasniti – svjetlost, tišinu, prisutnost. Iako joj je arhitektura primarno zanimanje, Anita svoje slobodno vrijeme posvećuje uljima na platnu, njegujući slikarski izraz kao osobni prostor kontemplacije i slobode.
Zahvaljujući projektu Salona33 imena Casa Cava – dojmljivoj adaptaciji kamene kuće, koja nas je osvojila svojom promišljenom tišinom i poštovanjem prostora, istražujući i diveći se arhitektonskom remek-djelu, stigli smo i do Anitina Instagram profila – i uljuljuškali se u njezin likovni izričaj. Godinu dana kasnije u Muzeju fjake Anita je predstavila dva rada – jedan inspiriran sjećanjem na ljetnu šibensku terasu, drugi je prizor djevojke uronjene u more.
S Anitom smo razgovarali o slikarstvu, balansu između dvaju kreativnih svjetova i vlastitoj definiciji fjake.
Arhitektura ti je svakodnevica, a slikarstvo osobni prostor izražavanja. Kako izgleda taj prijelaz – od tlocrta do kista, od CAD-a do papira?
Anita: Arhitektura je u odnosu na slikarstvo tvrda: ruka radi isti pokret na mišu, u radu s programom bitna je točnost, a greške nose posljedice. Još uvijek sam u procesu otpuštanja pred platnom, otpuštam pravila, učim da ne treba sve zatvoriti u čvrste linije i otkrivam ljepotu u greškama.
"Fjaka mi prije svega daje balans, iako je trebalo vremena da shvatim da ponekad napraviš puno više za sebe ako ne napraviš ništa."
Tvoja scena iz Šibenika priziva jedno ljeto, jednu terasu, jedan pogled. Što ti je ostalo kao uspomena na taj trenutak?
Anita: Bio je to trenutak lakoće, u kojem te nije briga za jučer i sutra, gdje te ispunjava prisutnost drugih ljudi koji te toliko dobro poznaju da znaš da nikad neće otići iz tvoga života.
Slika djevojke uronjene u more nosi gotovo bestjelesnu svjetlost. Što si željela zabilježiti tim prizorom – osjećaj, pokret, nešto treće?
Anita: Osjećaj nesputanosti tijela bio je onaj prvi razlog zbog kojeg sam posegnula za motivom. Slikajući, razmišljala sam o temama mraka/straha/dubine nasuprot svjetlosti/nadi/motivaciji. U tim trenucima ni sama ne znam kakav će biti rezultat i koji će osjećaji u gledateljima „pobijediti“.
S tehničke strane izazov mi je bio igrati se refleksijom vode i pokušati dobiti prostor na slici koji je oblikovan samo svjetlom.
Fjaka je ovdje tema – ali i stanje duha. Kako je ti doživljavaš? Ulazi li i u tvoju arhitekturu, možda u način na koji zamišljaš prostor?
Anita: Fjaka mi prije svega daje balans, iako je trebalo vremena da shvatim da ponekad napraviš puno više za sebe ako ne napraviš ništa. Projektirajući prostor, svakako nastojim omogućiti korisniku da u njemu živi svoju fjaku.
Imaš li svoje mjesto mira – fizičko ili zamišljeno – gdje si najviše ti?
Anita: Moje mjesto mira zapravo je radnja, pokret. Hodanje prirodom najbolje filtrira moje misli, odbacuje nebitno i fokusira me na ostvarivanje sebe.
Brzopotezne pitalice:
Omiljeni trenutak za slikanje: kad ne zvoni mobitel
Glazba dok stvara: trenutno Olivia Dean
Studio33 je: moj sigurni prostor
Omiljeni alat: kist
Ritual prije slikanja: pripemanje palete
More znači: beskonačnost
Fjaka je: alat za življenje