More zna biti strpljivo. I čipka isto.
Jedno se plete valovima, drugo među prstima.
Izložba Lace under sea (Čipka pod morem) povezuje svijet podmorja s nježnim nitima baštine, spajajući sporost života, meditativnost ručnog rada i stanje uma poznato kao fjaka.
U središtu ove priče su meduze, morski konjići, hobotnice, raže i kitovi – obučeni u čipku, lebde u snovitim prostorima stvorenima uz pomoć umjetne inteligencije i oka umjetnika Marcijuša. Njegov melankolični i estetski izričaj vodi nas kroz prizore koji se ne mogu ni opisati ni objasniti, već samo doživjeti.
Ova izložba je tiha revolucija. Umjetnost koja ne viče, već šapuće. Povratak sporosti – u svijetu koji stalno traži više i brže. Lace under sea poziva te da zastaneš.
Da udahneš. Da se pustiš… i ponekad – samo plutaš.
„Moje fotografije preispituju odnos između prostora, ljudi i njihove nevidljive povezanosti.
S pojavom umjetne inteligencije otvorio se novi svijet – virtualan, ali pun stvarnih emocija. U ovom projektu spojio sam podmorje i baštinu: meduze u čipki, kitove u ornamentima, morske konjiće u teksturama djetinjstva. To nisu samo slike – to su sjećanja iz budućnosti.
Koristim AI kao produžetak svoje intuicije, a čipku kao nit koja povezuje prošlo i sadašnje. U prostoru između fjake i fokusa, pokušavam uhvatiti ono neizrecivo – trenutak kada zaboravimo gdje smo, ali znamo da smo tu. Ljepota se, često, skriva u tišini i nelogičnosti.
A meduza u čipki? Ona je metafora svijeta kojem tek učimo dati smisao.“
Dobrodošli pod more.
Biografija umjetnika
TOMISLAV MARCIJUŠ
Marcijuš je suvremeni fotograf i vizualni umjetnik s međunarodnim priznanjima, koji živi u Hrvatskoj. Nakon školovanja na Arhitektonsko-geodetskoj školi u Osijeku, svoju umjetničku priču započeo je kroz analogne kamere i film, gdje je otkrio svoj osobni izričaj – nostalgičan, melankoličan i duboko promišljen.
Osnivanjem Marcijuš Studija, fotografija iz hobija prelazi u ozbiljan autorski rad, koji obuhvaća dokumentarni i umjetnički pristup u područjima portreta, arhitekture, destinacijskih vjenčanja, putovanja i osobnih projekata. Svojim radovima istražuje prostor, vrijeme i čovjekovu prisutnost (ili odsutnost) unutar njih.
U novijim radovima koristi umjetnu inteligenciju kao alat za proširenje vizualnog jezika, stvarajući nadrealne prikaze u kojima meduze, morski konjići i kitovi oblače čipku – tradicijski motiv prenesen u morsku dubinu, između sna i stvarnosti.
Kroz kreativni proces, fotograf Marcijuš kombinira vlastite fotografije, ideje i estetiku s AI-generiranim vizualima, stvarajući nadrealne prizore koji istražuju sporost, ljepotu i identitet. Koristeći kombinaciju alata Midjourney, Kling AI i Magnific AI, nastaju djela koja lebde između stvarnog i zamišljenog – između memorije i mora.
Jedna od ključnih fotografija – meduza u čipki – temelji se na stvarnom biću iz našeg mora, snimljenom i izloženom u muzeju u San Franciscu. U digitalnom obliku, to biće postaje simbol povezanosti globalnog i lokalnog, prirode i tradicije, nostalgične teksture djetinjstva i svemirskog fluiditeta budućnosti.
AI umjetnost otvara nova pitanja – osobito ona o autorstvu, vlasništvu i etici. Iako alati poput Midjourneyja mogu generirati vizualni sadržaj, krajnji rezultat nije tek automatizirana slika, već refleksija ljudske misli – filtrirane kroz slojeve selekcije, intuicije i estetike. U ovom slučaju, AI je samo kist, ali ruka koja ga vodi, misao koja ga pokreće i priča koju nosi – ostaje ljudska.
Tomislavove radove možete pogledati na marcijustomislav.com te pratiti njegov AI rad na Instagramu.
* Generativna umjetna inteligencija donosi niz otvorenih pitanja unutar pravnog i etičkog okvira. Prema trenutačnim zakonima, AI se ne može smatrati autorom. Autorska prava i odgovornost pripadaju osobi koja oblikuje proces – bira alate, usmjerava izlaz i stvara smisleni kontekst. Transparentnost, poštivanje izvora i odgovorno korištenje tehnologije temeljni su elementi suvremenog digitalnog stvaralaštva.